دنلود مقاله و پایان نامه و تحقیق رشته حقوق

جدیدترین مطالب رشته حقوق و وکالت ، مقالات و تحقیق های رشته حقوق

دنلود مقاله و پایان نامه و تحقیق رشته حقوق

جدیدترین مطالب رشته حقوق و وکالت ، مقالات و تحقیق های رشته حقوق

رضایت شغلی

رضایت شغلی

بسیاری از افراد بیش از هر چیز، عوامل درونی( مانند پیشرفت، تشخیص و) را به منزله منابع رضایت و عوامل بیرونی( خط مشی سازمانی، سرپرستی، حقوق دریافتی، ارتباط با همکاران و) را به عنوان عوامل نارضایتی شغلی بیان کرده اند.
رضایت شغلی را می‌توان به بهترین وجه یک فرایند ارزشیابی تعریف کرد که آنچه را که یک فرد دارد در برابر آنچه خواستار آن است مورد بررسی قرار می‌دهد.
مطالعه در زمینه علل و پیامدهای مهم نگرش کارکنان در خصوص رضایت شغلی یکی از جنبه‌های اصلی روان‌شناسی صنعتی- سازمانی می‌باشد.
هدف این مقاله بررسی عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان با رویکرد توصیفی ‌ ‌نظری است که ضمن مروری بر مهم‌ترین عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان به سوابق و پیشینه‌های این موضوع پرداخته، دیدگاه صاحب نظران مختلف را در این حوزه بیان می‌نماید.
هدف این مقاله، شناخت عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن است.
در مجموع نتایج اثر مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته نشان داده است که از مجموع عامل‏‌‌های مورد بررسی به ترتیب سطح تحصیلات، حقوق و دستمزد و پست سازمانی بالاترین سهم را در رضایت شغلی داشته انداغلب سازمان‏‌ها برای هدایت و اثر بر نگرش‏‌ها و رفتارهای کارکنان و نیز اطمینان از اثربخشی وسایل دستیابی به هدف‏‌‌های سازمان، از مجموعه متنوعی از سازوکارهای کنترل استفاده می‌کنند.
از این رو با در نظر گرفتن جایگاه ویژه ساختار سازمان و نقش آن در هدایت نگرش‏‌ها و رفتارهای کارکنان و ابعاد مختلف شغلی، هدف اصلی این پژوهش، مطالعه آثار ساختار سازمانی و ویژگی‏‌‌های شغل بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی است.
تعداد ۳۵۰ نفر از کارمندان اداره‏‌‌های مختلف یک سازمان دولتی در شهر تهران به عنوان نمونه پژوهش در نظر گرفته شدند.
برای تجزیه و تحلیل داده‏‌ها و آزمون فرضیه‏‌ها و مدل، از آزمون‏‌‌های ضریب آلفای کرونباخ، تحلیل مسیر( رگرسیون چندگانه) و تحلیل عاملی تاییدی( CFA) استفاده شد.
یافته‏‌‌های پژوهش حاکی از این است که در میان متغیرهای ساختار سازمانی، رسمیت مهم‌ترین عامل اثرگذار منفی بر تنوع وظیفه، هویت وظیفه و استقلال شغلی محسوب می‌شود.
همچنین می‌توان تمرکز را به عنوان اصلی‌ترین عامل اثرگذار بر اهمیت وظیفه و بازخور شغلی در نظر گرفت.
در نهایت نیز یافته‏‌‌های پژوهش نشان داد که رضایت شغلی اثر مثبت و معناداری بر تعهد سازمانی کارکنان دارد.

منبع : مقاله رضایت شغلی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.