تفکر و تحقیق درباره سیاست و حکومت، سابقهای طولانی دارد. از دیگر سو انقلاب اسلامی که دیگری خود را نظام تمدنی غرب معرفی کرده است در مسیر حرکتی خود علاوه بر تلاش ایجابی برای فراهم آوردن این ملزومات، نیازمند تلاش جدی و سلبی برای مبارزه با عوامل و زمینههای مخالفتکننده با مسیر و جهت اصیل خود است. شرط توفیق انقلاب اسلامی درحرکتهای ایجابی و سلبی خود اتخاذ تدابیر مناسب برای پیشروی در مسیر و پیش¬بری اهداف است و این تدبیر مستلزم سیاست ورزی و تعیین سیاستهای مطلوب است. این تحقیق در تلاش است تا به اقتضائات اصلی برای نیل به سیاست مطلوب در نظام جمهوری اسلامی ایران بپردازد. بررسی و تعیین جایگاه و نقش رهبری نظام اسلامی در مدل حکومتی جمهوری اسلامی در موضع نیل به سیاست مطلوب موضوع این تحقیق است.
در
واقع اگر یکی از مقامهای محق به تصمیم گیری در سیاست خارجی ادعا و نظری
ابراز کند، دارای بار سیاسی و آثار حقوقی برون مرزی است، لیکن اگر چنین
نباشد و مقام بیان کننده نظر، در عین اهمیت، فاقد مقام رسمی در تصمیم گیری
سیاست خارجی باشد، در این صورت موضوع فقط می تواند یک نظر شخصی یا بر حسب
نزدیکی بیان کننده به دستگاه تصمیم گیری سیاست خارجی، قرینه ای بر نظر
مقامات تصمیم گیرنده تلقی شود و نه یک اظهارنظر رسمی. تفکر و تحقیق درباره
سیاست و حکومت، سابقهای طولانی دارد؛ اثر پیشروی کوشیده است با بررسی
اندیشههای مختلف در این زمینه، اصول، مبانی و مسائل اصلی سیاسی را تببین
نماید.
روش پژوهش مدل یابی معادلات ساختاری و جامعه آماری شامل تمامی
دانشآموزان دختر متوسطه دوم پایه دوم شهر گرگان مشتمل بر 2400 در سال
تحصیلی 95-96 بوده است.
برای جمع آوری دادهها از مقیاس ناگویی خلقی
تورنتو، مقیاس احساس تنهایی راسل، پرسشنامه هویت اجتماعی صفاری نیا؛ و
مقیاس کمرویی چیک- بریگز استفاده گردید.
نتایج پژوهش نشان داد که ناگویی
خلقی، هویت اجتماعی و احساس تنهایی به ترتیب 11/0، 19/0- و 12/0 اثر
مستقیم بر کمرویی دارا بودند و برازش مدل تایید گردید و بهطور کلی سه متغیر
برون زا توان پیش بینی 24/0 از متغیر کمرویی را دارا بودند.
با توجه
به اثر بدست آمده میتوان نتیجه گرفت که دانش آموزان کمرو تجاربی در
ناگویی خلقی و احساس تنهایی در این اختلال دارا میباشند و کسب هویت
اجتماعی متناسب میتواند کاهندهی موثری جهت بهبود تعاملات اجتماعی گردد.
حقیقتا
غفلت در رفع مشکلات دانش آموزان و بی توجهی به آنها، خسارات جبران
ناپذیری به بار میآوردو باعث مشکلات و مصایبی خوهد شد که در بررسی آنها
باز به همین نقطه آغاز، یعنی دوران حساس حیات کودکی بر میگردیم.
کمرویی
توجه غیرعادی و مضطربانه به خویشتن در یک موقعیت اجتماعی است که در نتیجه
آن فرد دچار نوعی تنش روانی – عضلانی میشود و زمینه رفتارهای ناسنجیده در
وی فراهم میگردد.
در مقاله حاضر‘ پس از توصیف کم رویی‘ این پدیده از
لحاظ بین فرهنگی و نیز رابطه آن با یکدیگر جلوههای عاطفی و رفتاری مورد
بحث قرار گرفته و سپس از عوامل موثر در پیدایش کمرویی که از جامعه‘
خانواده‘ مدرسه‘ یا رفتار بزرگسالان نشات میگیرد سخن رفته و سرانجام راهها
و شیوههای درمان کمرویی توسط خود فرد کمرو و دیگران پیشنهاد گردیده
است.
کم
رویی یک صفت یا ویژگی ارثی( ژنتیکی) نیست، بلکه اساسا در نتیجه
روابطنادرست بین فردی وسازش نایافتگیهای اجتماعی در مراحل اولیه رشد( در
خانه و مدرسه) پدیدار میگردد.
با این که برخی از روان شناسان نظیر
کتل( cattel) [1983 ]بر این عقیدهاند که بعضی افراد با زمینه کم رویی
متولد میشوند، اما باید توجه داشت که بحث درباره زمینه کم رویی و استعداد بیشتر بعضی از کودکان در ابتلا به کم رویی، به معنای ارثی بودن آن، مثل رنگ چشم و پوست نیست.
بدیهی است کودکان کم رو عموما متعلق به والدینی هستند که خودشان کم رویی دارند.
لیکن
این بدان معنی نیست که این قبیل کودکان کم رویی را از طریق ژنهای ناقل
از والدین خود به ارث برده اند، بلکه اساسا بدین معناست که کم رویی را از
آنها یاد گرفته اند.
( 1 )
منبع : مقاله کمرویی
در این مقاله به بررسی تاثیر هوش سازمانی بر یادگیری سازمانی پرداخته شده است. سازمانی، مثبت و معنادار استهدف این پژوهش، تبیین چارچوب علمی و ارائۀ راهکارهای کاربردی انعطافپذیری منابع انسانی دانشگاه تبریز، مبتنی بر هوش سازمانی است. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامۀ هوش سازمانی آلبرشت و پرسشنامۀ انعطافپذیری منابع انسانی بر اساس مطالعات باتاچاریا، اسنل و رایت استفاده شده است. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها با بهرهمندی از روش مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد هوش سازمانی با ضریب تشخیص 79 درصد، تبیینکنندۀ قویِ انعطافپذیریِ منابع انسانی است. همچنین نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد همۀ ابعاد متغیر هوش سازمانی ارتباط مثبت و معناداری با انعطافپذیری منابع انسانی دارند. هدف از اجرای پژوهش حاضر، بررسی الگوی ساختاری روابط هوش سازمانی، چابکی سازمانی و نوآوری در دانشگاه ارومیه بود. جامعه آماری شامل همه کارکنان دانشگاه ارومیه به تعداد 490 نفر بود که با استفاده از جدول مورگان نمونه آماری این پژوهش 214 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد.
مفهوم هوش سازمانی و همچنین لزوم افزایش ان در سازمان ها مقاله حاضر در ابتدا به بیان مفهوم هوش سازمانی پرداخته و سپس الزامات و زیرساختهای اساسی آن را مورد بررسی و تحلیل قرار میدهد و در نهایت پیامدهای آن را مورد بررسی قرا رداده است. هوش سازمانی (Organizational Intelligence) مفهومی جدید در عرصه متون سازمان و مدیریت است. پیشینه موضوعی هوش سازمانی به دهه 1990 بر می گردد و ریشه های آن باید در نظریه های مدیریت دانش و یادگیری سازمانی جستجوکرد ، اما سخن از هوش سازمانی از سال 1992 به طور آشکار و صریح در مقاله ای که ماتسودا با عنوان «هوش سازمانی، اهمیت آن به عنوان یک فرایند و فراورده» در کنفرانس بین المللی اقتصاد در توکیو منتشر کرد، مطرح شده است. در این مقاله ضمن تشریح معنا و مفهوم هوش سازمانی، فرایند هوش سازمانی را متشکل از پنج عنصر و فراورده هوش سازمانی در قالب طراحی شبکه های اطلاعاتی معرفی کرده است.
منبع : مقاله هوش سازمانی
این مقاله با اشارهای به اهمیت مدیریت منابع انسانی در شرکتهای تعاونی.
در محیط رقابتی امروز آغاز میشود.
برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانهای و میدانی و پرسشنامه استفاده شده است.
پرسشنامه در بین ١٨٥ نفر از افراد نمونه توزیع و پس از گردآوری در نرم افزارهای SPSS و لیزرل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
و در مدیریت منابع انسانی بیش از پیش باید به این فناوری توجه شود.
مدیریت منابع انسانی معطوف به سیاستها، اقدامات و سیستمهایی است که رفتار، طرز فکر و عملکرد کارکنان را تحت تاثیر قرار میدهند.
مدیریت
منابع انسانی عبارتست از رویکردی استراتژیک به جذب، توسعه، مدیریت، ایجاد
انگیزش و دستیابی به تعهد منابع کلیدی سازمان؛ یعنی افرادی که در آن یا
برای آن کار میکنند.
مدیریت منابع انسانی یعنی مدیریت کارکنان سازمان .
مدیریت
منابع انسانی( یا به اختصار منابع انسانی )( به انگلیسی: Human resources
management )، عبارت است از فرایند کار کردن با افراد، بهطوریکه این
افراد و سازمانشان به توانمندی کاملی دست یابند، حتی زمانی که تغییر، نیاز
به کسب مهارتهای جدید، تقبل مسیولیتهای جدید و شکل جدیدی از روابط را
ملزم باشد.
[۱] در واقع مدیریت منابع انسانی استفاده از نیروی انسانی در
جهت اهداف سازمان است و شامل فعالیتهایی نظیر کارمندیابی و جذب، آموزش،
حقوق و دستمزد و روابط سازمانی میشود.
به عبارتی دیگر مدیریت منابع
انسانی تابعی در سازمان است که عملکرد کارکنان را در خدمترسانی به اهداف
استراتژیک کارفرما، به حد اعلا میساند.
مدیریت منابع انسانی به دنبال یافتن چگونگی مدیریت افراد در سازمانها، با تمرکز بر سیاستها و سیستمها میباشد.
همچنین
مدیریت منابع انسانی به روابط صنعتی توجه دارد، که همان تعادل در اعمال
سازمانی با قوانین ناشی از بحثهای بین کارکنان و مدیران و قوانین دولتی
میباشد.
مدیریت منابع انسانی محصول جنبش روابط بشری در اوایل قرن بیستم
میباشد، زمانی که محققان شروع به مستندسازی روشهای ایجاد ارزشهای
کسبوکار بوسیله مدیریت استراتژیک نیروی کار کردند.
این تابع در ابتدا
تحت تاثیر کارهای معاملاتی، مانند سازمان حقوق و مزایا بود، اما با توجه به
جهانی شدن، تقویت شرکتها، پیشرفت تکنولوژی، و تحقیقات بعدی، اکنون مدیریت منابع انسانی بر
ابتکارات استراتژیک مانند ادغام و تملیک، مدیریت استعداد، برنامهریزی
جانشینی روابط صنعتی و روابط کاری، چندگانگی فرهنگ و گنجایش میباشد.
منبع : مقاله مدیریت منابع انسانی
بازی کردن خود تبدیل به چارچوبی شده است که بازیکنان از منظر آن به دیگر جنبه های زندگی مینگرند. این مهمترین وجه بازیها است که نشان میدهد بازی کردن تنها به یک عمل سرگرم صرف ختم نمیشود. بررسی رابطه بازیهای رایانه ای با رفتارهای اجتماعی نوجوانان، نقش بازی ها در هویت سازی و یازی سان کردن فرهنگ و شکل گیری جامعه بازیگونه و شبه جهان اقتصادی و بروز آسیب هایی چون خشونت، از اهم مسائلی است که باید مورد توجه کارشناسان و برنامهریزان این حوزه قرار گیرد. سرشت بسیار تعاملی بازی های رایانه ای، نقش آنها در نهادینه شدن قواعد بازی در روابط اجتماعی و بروز پرخاشگری و خشونت در جهان واقعی را در کنار سایر آسیب های بازی ها همچون هیجان ترس، استفاده بی رویه از زبان بد بخاطر یادگیری مشاهدهای، خستگی و ناراحتیهای جسمی، اصرار بر انجام خطا و گناه، اعتیاد به بازی، کاهش ارتباط با دیگران، القائات سیاسی، فرهنگی و عقیدتی و...
گسترش روزافزون محبوبیت بازی های رایانه ای در میان کودکان و نوجوانان، محققان را بر آن داشته است تا به مطالعه تاثیرات شناختی، عاطفی و رفتاری این بازی ها بر استفاده کنندگان بپردازند. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازی های رایانه ای بر توانایی چرخش ذهنی می باشد. چرخش ذهنی نوعی توانایی فضایی است که در آن شخص باید مجسم کند که اگر یک شکل دو یا سه بعدی، به اندازه معینی حول یک محور بچرخد، پس از چرخش چگونه ظاهر خواهد شد. روش: در این مطالعه مداخله ای روانشناختی در میان 162 دانش آموز کلاس اول و دوم راهنمایی 12-13) ساله( یک پرسشنامه محقق ساخته توزیع و از طریق پرسشنامه، میزان آشنایی گروه نمونه با بازی رایانه ای «تتریس» کنترل گردید. سپس از میان آنها 60 نفر به طور تصادفی انتخاب و به چهار گروه 15 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابتدا، هر چهار گروه به طور همزمان در موقعیت پیش آزمون به آزمون چرخش تصویری پاسخ دادند. پس از آن دو گروه آزمایشی دختر و پسر در طول چهار هفته و در شش جلسه 30 دقیقه ای به بازی «تتریس» پرداختند و بلافاصله بعد از آموزش هر چهار گروه مورد پس آزمون قرار گرفتند. نتیجه گیری: الگوهای عوامل محیطی، اجتماعی و زیستی به این نتیجه گیری منجر می شوند که توانایی فضایی و به ویژه چرخش ذهنی دختران و زنان، در مقایسه با پسران و مردان از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است.