دنلود مقاله و پایان نامه و تحقیق رشته حقوق

جدیدترین مطالب رشته حقوق و وکالت ، مقالات و تحقیق های رشته حقوق

دنلود مقاله و پایان نامه و تحقیق رشته حقوق

جدیدترین مطالب رشته حقوق و وکالت ، مقالات و تحقیق های رشته حقوق

تأثیر رشد اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر ۸ تا ۱۱ ساله

تأثیر رشد اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر ۸ تا ۱۱ ساله

مطالعات پژوهشگران نشان داده است که فرایند اجتماعی شدن یکی از ابعاد رشد انسان است و تاثیر بسزایی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد، متاسفانه خانواده‏‌ها و اولیای مدارس برای شناخت عوامل موثر در اجتماعی شدن فرزندان اطلاعات کافی ندارند ،‌لذا در این طرح با هدف اینکه رابطه بین رشد اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دختر ۱۱- ۸ تا چه میزان است به پژوهش در این مورد پرداخته است بدین منظور پس از انتخاب موضوع و ساختن فرضیه‏‌ها با استفاده از منابع اینترنتی ،‌کتابها و پایان نامه‏‌ها پیشینه نظری و پژوهشی را جمع آوری کرده و سپس روش مورد نظر برای انجام پژوهش معین شد.
در این پژوهش از میان کلیه دانش آموزان دختر ۱۱- ۸ ساله شهر اندیمشک ۴۰ نفر از آنها بطور تصادفی( قرعه کشی) انتخاب می‌شوند بعد از انتخاب دانش آموزان ابزار پژوهش که پرسشنامه رشد اجتماعی وایلند است به آنها داده می‌شود که بعد از گردآوری داده‏‌ها آمار توصیفی و استنباطی مشخص می‌گردد که بین رشد اجتماعی و پیشرفت تحصیلی رابطه معنا داری وجود دارد.
آیا دانش آموزانی که به رشد اجتماعی بالا رسیده‏‌اند از لحاظ تحصیل نیز پیشرفت کرده‏‌اند و جز دانش آموزان موفق هستند ؟مسیولیت‌پذیری اجتماعی نوعی احساس التزام به عمل یا واکنش فردی در موقعیت‌های گوناگون به دلیل تقید به دیگران است.
نوعی احساس تعهد و پایبندی به دیگران، تبعیت از قواعد و معیارهای اجتماعی و درک قواعد گروهی که در ذهن فرد شکل گرفته است و بر رفتارهای او اثر می‌گذارد ازآنجاکه انسان موجودی اجتماعی است و از لحظه تولد تا آخر عمر در اجتماع به سر می‌برد و پیوسته با انسان‌های دیگر در تعامل است، همواره باید یاد بگیرد چگونه در جمع زندگی و نیازهای خود را ارضا کند.
برای این کار آموختن مهارت‌های اجتماعی لازم است.
فرد طی فرآیند جامعه‌پذیری این مهارت‌ها را فرامی‌گیرد و یادگیری درست آنها می‌تواند به شکل‌گیری مسیولیت‌پذیری اجتماعی منجر شود.

منبع : تحقیق بررسی تأثیر رشد اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر ۸ تا ۱۱ ساله

خانواده و آسیب های روانی موجود در آن

خانواده و آسیب های روانی موجود در آن

خانواده، واژه‌ای پرمعناست که وقتی به آن فکر می‌کنیم موجی از احساس و عاطفه را در ما برمی انگیزد.
خانواده جایگاه آسایش و اطمینان، اولین نهاد اجتماعی و اساس و بنیان هر جامعه است; مفهومی که امروزه در کشورهای توسعه یافته می‌رود که فضای اصیل خود را از دست بدهد.
به راستی خانواده یعنی چه و آیا وجود آن ضرورت دارد ؟ در فرهنگ اسلامی، خانواده به مثابه دژی استوار و نهادی مقدس، بیشترین مسیولیت را در رشد و تحول، تربیت و تعالی و سعادت انسان بر عهده دارد.
نقطه آغاز شکل گیری خانواده زمانی است که دو فرد بالغ( یک زن و یک مرد) با هدف تشکیل خانواده به یکدیگر می‌پیوندند.
به‏نظر ویرجنیاستیر( ١۳۷۶) خانواده‌‌هایی که دارای عملکرد مطلوب هستند مشکلات خود را در زمان بندی‏‌‌های خاص حل می‌کنند و از فلج و خشک نمودن فرآیندهای تعاملی در خانواده اجتناب کرده و وقتی اتفاق و مشکلی در خانواده رخ می‌دهد از مچ گیری و جستوجوی فرد گناهکار خودداری می‌کنند، در حالی که در خانواده‏‌‌های مشکل دار وقتی مشکلی رخ می‌دهد آن را به گردن یکدیگر می‌اندازند و در آخر یک نفر که ضعیف‌تر است و نمی‌تواند از خود دفاع کند باید بار همه گناهان و مشکلات را به دوش بکشد.فرهنگ خانواده در شخصیت افراد، و افراد در جامعه اثر می‌گذارند.
«این گروه( خانواده) هم کانون محبت و احترام است و هم مرکز انضباط و اقتدار؛ پس بیش از گروه‌های دیگر در کودک تاثیر می‌گذارد و به زودی گروه راهنمایی او می‌گردد.
کودک بر اثر محبت شور انگیز و اقتدار آرامش بخشی که در خانواده می‌بیند، می‌کوشد تا هر چه بیش‌تر با آن همنوایی کند؛ از این رو، خواه‎‎ ‎ناخواه، هنجارهای آن را می‌پذیرد و اعضای آن را الگو قرار می‌دهد.
خانواده، گذشته از آن که نخستین گروه راهنمایی کودک است، نخستین گروه عضویت او نیز می‌باشد؛ لذا آسان‌تر و سریع‌تر از گروه‌های بعدی در شخصیت او رخنه می‌کند.تاثیر خانواده در شخصیت اعضای کم سال خود بسیار عمیق است.
بنابراین، تحقیق و بررسی آسیب‌شناسی خانواده، به ویژه در فرآیند تکامل انسان، نفش موثری ایفا می‌کند.ازدواج که یکی از بنیادهای مقدس اسلام و عامل تکامل بشریت به شمار می‌رود، زمانی می‌تواند مطلوب و موفق باشد، که سرمنشا آن خانواده‌های اصیل، بافضیلت و شرافتمند باشند، و گرنه یکی از عوامل عدم استحکام خانواده و طلاق‌های روزافزون در جهان معاصر، خانواده‌های به هم ریخته و نابسامان و بی‌بنیاداند، که در نتیجه‌ فرزندانی محروم از پدر، مادر و کانون دلپذیر خانواده را به دنبال خواهد داشت.

منبع : مقاله خانواده و آسیب های روانی موجود در آن

اصول حسابداری

اصول حسابداری

در سیستم حسابداری دستی موسسا ت بزرگ هر رویداد مالی یا در دفترروزنامه عمومی و یا در یک دفترروزنامه اختصاصی که برای ثبت و پردازش نوع خاصی از رویدادهای مالی پیش بینی شده است ثبت می‌گردند .
برای رویدادهای مالی تکراری میتوان ازیک دفترروزنامه اختصاصی استفاده نمود.
هدف شرکت از تحصیل داراییها در اصول حسابداری ۲ کسب درآمد در طی دوره‏‌‌های مالی آتی است.
از این رو باید میان هزینه‏‌‌های هر دوره و درآمدهای آن دوره ارتباط مستقیم منطقی و یا منظم وجود داشته باشد.
معمولا می‌توان زمان به هزینه منظور کردن مخارج را تابع مدل گزارشگری دانست.
بنابراین در اصول حسابداری۲ هزینه استهلاک هزینه‌ای است که بر مبنای منظم و منطقی اندازه گیری و گزارش می‌شود.
در زبان عامیانه، مردم کاهش در قیمت دارایی‏‌‌های نظیر خودرو را استهلاک تلقی نیست.
بلکه استهلاک ابزاری برای تخصیص منظم بهای تمام شده یک دارایی است.
به عبارت دیگر از دیدگاه حسابداری و گزارشگری مالی، استهلاک تخصیص بهای تمام شده دارایی است که بر اندازه گیری سود خالص در قالب تطابق هزینه‏‌ها و درآمدهای دوره متمرکز می‌شود.
بهای تمام شده عبارت است از مبلغ وجه نقد یا معادل نقد پرداختی یا ارزش منصفانه سایر مابه ازاهایی که جهت تحصیل یک دارایی در زمان تحصیل پرداخت شده است.
ارزش باقیمانده مبلغی برآوردی است که واحد تجاری در حال حاضر می‌تواند از واگذاری دارایی پس از کسر مخارج برآوردی واگذاری بدست آورد، با این فرض که دارایی در وضعیت متصور در پایان عمر مفید باشد .

منبع :اصول حسابداری

حاشیه نشینی

حاشیه نشینی

در ایران نیز شهرنشینی با روندی سریع و شتابان همراه بوده و این رشد شتابان، مسایل و معضلات بسیاری برای شهرهای ایران به دنبال داشته است.
در این میان، حاشیه نشینی به عنوان آیینه تمام نمای مسایل شهری، جایگاه و اهمیت خاصی در تحقیقات اجتماعی دارد.
بهبود زیرساختهای فیزیکی شهر یا محله مهم‌ترین اولویت آنان برای بهبود وضعیتشان محسوب می‌گرددجامعه شناسان در تعریف افرادی که در حریم شهرها سکونت دارند چنین می‌گویند: معمولا حاشیه نشینان را کسانی تشکیل می‌دهند که در شهرها زندگی می‌کنند اما به عنوان یک شهروند از امکانات و خدمات شهری بهره نمی‌برند.
این افراد با وجودی که در دل یا حاشیه شهرها جای دارند اما فرهنگ روستایی را هم چنان حفظ کرده‏‌اند ولی در عین حال خود را شهری می‌دانند همچنین در انسان شناسی نیز حاشیه نشین به فرد یا گروهی گفته می‌شود که فرهنگ اولیه خود را بدون اینکه فرهنگ ثانویه را جایگزین نماید از دست داده است یا در عالم برخ قرار می‌گیرد یک جامعه شناس در خصوص حاشیه نشینی افراد مهاجر می‌گوید: " انسان حاشیه نشین شخصیتی است که از برخورد یا پیوند دو نظام فرهنگی متفاوت یا متخاصم به وجود می‌آید.
. توسعه حاشیه نشینی در ایران به سالهای ١۳۳۰ برمی گردد اما شدت آن در دهه‏‌‌های ۴۰ و ۵۰ رقم خورده است.
فقدان و کمبود امکانات رفاهی و خدماتی در مناطق روستایی و شهرهای کوچک فرآیند مهاجرت را تشدید کرد و حاشیه نشینی پدیدار گشت و به این ترتیب یکی از بارزترین نمودهای مهاجرت در ایران مانند بسیاری از کشورهای درحال توسعه شکل گرفت.
حاشیه نشین‏‌ها به کسانی گفته می‌شود که در اطراف شهر ساکن هستند ولی جذب نظام اقتصادی اجتماعی آن نشده اند.
این افراد قشر فقیری را تشکیل می‌دهند که با عوارضی چون بهداشت ناکافی، انحرافات، بیکاری، و بزهکاری سروکار دارند.
پژوهش حاضر به روشش پیمایشی صورت گرفته است.
با توجه به فرضیات مطرح شده، پرسش‌‌هایی تهیه گردید و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی، نتایج جمع آوری شد.
در فرضیات، متغیرهای حاشیه نشینی و شغل قبلی به عنوان متغیرهای مستقل و مشارکت‏‌‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، انحرافات، بیکاری و کار کردن به عنوان متغیرهای وابسته انتخاب شدند.

منبع : حاشیه نشینی