دنلود مقاله و پایان نامه و تحقیق رشته حقوق

جدیدترین مطالب رشته حقوق و وکالت ، مقالات و تحقیق های رشته حقوق

دنلود مقاله و پایان نامه و تحقیق رشته حقوق

جدیدترین مطالب رشته حقوق و وکالت ، مقالات و تحقیق های رشته حقوق

دولت الکترونیک

دولت الکترونیک

هدف از استقرار دولت الکترونیک ارایه آسان و سریع خدمات دولتی به شهروندان و کسب و کارها می‌باشد.
لذا مقتضی است دولت‏‌ها به مثابه نخستین گام برای استقرار دولت الکترونیک، سیستم‏‌‌های اینترنتی و گروه افزارها و سیستم‏‌‌های جمعی را ایجاد و از آن حمایت نمایند به عبارتی ایجاد ارتباط آسان‌تر و سریع‌تر مشتریان و کسب و کارها به خدمات الکترونیکی و پرداخت هزینه‏‌‌های دریافت خدمات از سوی ایشان مستلزم ایجاد و توسعه بانکداری الکترونیک به مثابه یکی از مهمترین زیرساخت‏‌‌های دولت الکترونیک است.
در این مقاله از روش پیمایش استفاده شده است و ۹۲ نفر از مدیران پایه بانک رفاه کارگران به عنوان نمونه آماری جهت نظرسنجی انتخاب شده اند.
یافته‏‌‌های پژوهش حاکی از آنست که، اولا با توسعه بانکداری الکترونیک میزان پاسخگویی دولت به شهروندان، میزان اعتماد شهروندان به دولت افزایش یافته و میزان تشریفات اداری کاهش می‌یابد ولیکن افزایش شفافیت در سیستم ارایه خدمات دولتی مورد تایید قرار نگرفت و ثانیا میان کاهش تشریفات اداری و افزایش سطح اعتماد مردم به دولت رابطه معنی داری وجود دارد و ثالثا میان شفافیت در سیستم ارایه خدمات و سطح اعتماد مردم به دولت و نیز میان پاسخگویی دولت به شهروندان و سطح اعتماد مردم به دولت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
در کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه مفهوم دولت الکترونیکی ١ و تعمیموگسترش آن جزو مقولات ضروری کشور به شمار می‌آید.
این فرآیند منتج به ابتکار عمل مبتنی بر تحول در سطحی وسیع در حوزه مدیریت دولتی خواهد شد که با اهرمیکردن قابلیت‏‌‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در سرویس‏‌‌های مرتبط با دولت، به بسط و تحول خدمات عمومی با کیفیت و سرعت بالا و نیز پشتیبانی از اهداف عالی توسعه اقتصادی و اجتماعی مرتبط با شهروندان، همکاری متقابلکارگزاری‏‌ها و رده‏‌‌های مدیریت دولتی و مراجع دولتی خواهد انجامید.
در این مقاله سعی شده است تا با معرفی ساختار و لزوم شکل گیری دولت الکترونیک و نیز موانع موجود در پیاده سازی آن، به ضرورت ایجاد و تحول اداره دولت‏‌ها به شکل الکترونیکی پرداخته شود.
همچنین مدلهایی نظیر مدل سازمان ملل و مدل لاینه – لی، که عمده‌ترین مدل‏‌‌های استقرار دولت الکترونیک در جوامع صنعتی و توسعه یافته می‌باشند معرفی گردیده‏‌اند

منبع : مقاله دولت الکترونیک

تصویر سازمانی

تصویر سازمانی

بی شک، به دست آوردن و حفظ وجهه و تصویر بیرونی مثبت، یکی از اهداف مهم تمامی سازمان‏‌ها محسوب می‌شود.
نهایتا، در دانشگاه امام صادق( ع) مولفه‌‌هایی همچون هویت و فرهنگ دانشگاه، دانش آموختگان، گزینش و سایر عوامل بدو ورود، شهرت و پیشینه خاص، ویژگی‏‌ها و عملکرد بخش‏‌‌های مختلف، محیط فیزیکی و نمادها، کارکنان در تماس با مخاطبان بیرونی و پوشش رسانه‌ای اخبار و مراسم مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر تصویر این دانشگاه شناسایی شده اند.
تحقیق حاضر با هدف شناسایی ابعاد تصویر سازمانی در دانشگاه به منظور ارایه مدل مناسب انجام گرفته است.
لذا در این پژوهش، به بررسی دقیق مبانی نظری و ادبیات تحقیق و بررسی پیشینه‎های پژوهشی مرتبط، پرداخته شد و بدین ترتیب مولفه‎های تشکیل دهنده تصویر سازمانی استخراج گردید.
یافته‎ها نشان داد که تصویر سازمانی در دانشگاه‎های استان گلستان دارای ١۴ بعد و ۷۲ مولفه است.
مفهوم تصیویر سازمانی در عرصه‏‌‌های پژوهشی آموزشی ونیز فعالیت‏‌‌های اجرایی حوزه روابط عمومی ،موضوع اساسی وبنیادین به شمار می‌آید بنا به گفته مافیت( ١۹۹۴) در واقع به سختی می‌توان گفت که اندیشه وایده تصویر سازمانی چیز جدیدی است بنا به گفته( فلاناگان )( ١۹۶۷) از متصدیان اجرایی تبلیغات – شرکت AT&T از سال ١۹۰۸ درگیر کارخلق تصویر برای خود بوده است اما با این حال درک وتعریف مفهوم تصویر سازمانی سال‏‌‌های سال برای صاحب نظران ارتباطات سازمانی ونیز رشته‏‌‌های کسب وکاری مرتبط با آن یعنی تبلیغات بازاریابی مدیریت وروابط عمومی ،موضوعی مبهم به شمار می‌آمد به همین دلیل است که در متون مربوط به این رشته‏‌ها ،تعاریف وبرداشت‏‌‌های پرشماری از مفهوم( ( تصویر) ) می‌توان یافت وبا وجود تلاش‏‌‌های صورت گرفته در گذشته هنوز هم اجماع کاملی در مورد تعریف تصویر سازمانی وجود ندارد .
دراین تحقیق که به روش مطالعه کتاب خانه‌ای صورت پذیرفته است ابتدا به پیشینه موضوع تصویر سازمانی پرداخته شده وسپس ابعاد تصویر سازمانی( شهرت ،پیشینه سازمان و.
...) رابطه تصویر سازمانی وشهرت تحوه ایجاد وخلق تصویر سازمانی تبین شده است همچنین با توجه به وجود تفاوت‌‌هایی در بین شرکت‏‌‌های تولیدی وخدماتی ،به بررسی تصویر سازمانی در شرکت‏‌‌های ارایه دهنده خدمات نیز پرداخته شده ودر آخر به نیز پیشنهادات ومزایای وجود تصویر سازمانی مثبت تبیین شده است .

منبع : مقاله تصویر سازمانی

معنویت در محیط کار

معنویت در محیط کار

دنیای غرب که در چهارصد سال گذشته سعی در جدایی امور دنیوی و معنوی داشته است، اکنون در جست و جوی یکپارچگی آن‌‌هاست.
با توجه به تنوع دیدگاه‌‌ها درباره معنویت، در ادبیات، معنویت در محیط کار با رویکرد‌‌‌های مختلفی بررسی شده است که سه رویکرد اصلی عبارتند از: ?. رویکرد دینی که معنویت را در پیروی از دستورات یک دین خاص مثل مسیحیت می‌بیند؛ ?. رویکرد درون‌گرا که معنویت را امری درونی می‌داند و ?
نتایج آزمون فرضیات تحقیق به روش مدل سازی معادلات ساختاری گویای وجود رابطه معنادار بین معنویت در محیط کار و رفتار شهروندی سازمانی می‌باشد.
پژوهش حاضر با هدف بررسی و تبیین رابطه معنویت در محیط کار و ابعاد سه‌گانه آن( کار معنی‌دار، حس همبستگی با دیگران و همسویی با ارزش‌های سازمانی) با عزت نفس سازمانی کارکنان انجام گرفته است.
جامعه آماری تحقیق شامل بدنه کارشناسی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در محدوده زمانی سال ١۳۹۲ است که به‌صورت نمونه‌گیری دو مرحله‌ای( خوشه‌ای) انتخاب شدند.
پژوهش حاضر با هدف مدل یابی روابط بین معنویت در محیط کار و اشتیاق شغلی با نقش میانجی گری توانمندسازی روانشناختی انجام شده است.
جامعه آماری شامل کلیه بهورزان شهرستان ارومیه است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده ١۹۰ نفر بعنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند.
برای گردآوری داده‏‌‌های پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد معنویت در محیط کار میلیمن( ۲۰۰۳ )، پرسشنامه اشتیاق شغلی کبیرزاده( ١۳۹۲) و پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی اسپریترز( ١۹۹۵) استفاده شد.
براساس نتایج بدست آمده، معنویت در محیط کار بر اشتیاق شغلی تاثیر مستقیم دارد، همچنین معنویت در کار بر توانمندسازی روانشناختی تاثیرمستقیم دارد و در نهایت توانمندسازی روانشناختی بر اشتیاق شغلی تاثیر مستقیم دارد.
مدیران سازمان‏‌ها باید در توانمندسازی بهورزان خود تلاش کرده و به این طریق بر اثربخشی و کارآمدی کارکنان مراکز بهداشتی بیفزایند.
بنابراین توانمندسازی کارکنان یکی از تکنیکهای موثر برای ارتقای بهره وری کارکنان و استفاده بهینه از ظرفیت‏‌ها و توانایی‏‌‌های آنان در زمینه اهداف سازمانی است.
از این رو توانمندسازی نیروی انسانی مفهومی روانشناختی است که به حالات، احساسات و باور افراد نسبت به شغل مربوط می‌شود.

منبع : مقاله معنویت در محیط کار

فساد اداری

فساد اداری

پدیده شوم فساد اداری از دیرباز، جوامع و سازمان‌های آن را تحت تاثیر قرار داده است.
پژوهش حاضر با ترکیب کمی نتایج پژوهش‌های انجام شده در حوزه فساد اداری در سازمان‌های جمهوری اسلامی ایران و با استفاده از روش فراتحلیل و نرم‌افزار جامع فراتحلیل( ۲CMA) تعداد ١۰ پایان‌نامه و ۹ مقاله را مورد بررسی قرار می‌دهد، در مجموع تعداد ١۹ مطالعه براساس معیارهای درون‌گنجی انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفته است که نتیجه فراتحلیل در مجموع ۶۳ متغیر را نشان می‌دهد که در سه دسته‌بندی کلی‌تر( محیطی، درون‌سازمانی و فردی) تقسیم‌پذیرند.
در این مقاله، هدف آن است که با ارایه یک تعریف عمومی از فساد در بخش اداری، انواع فساد اداری شامل فساد سیاسی، قانونی، و کارمندان مورد بررسی قرار گیرد.
همچنین نتایج این بررسی نشان داد که عوامل متعددی شامل افزایش حقوق بخش دولتی، وضع مقررات و قوانین موثر، مطبوعات، آگاهی عمومی نسبت به مقررات و قوانین، سیستمهای مالی و کارا، اصلاح ساختار اداری، عدم سیاسی کردن سیستم اداری، و خصوصی سازی می‌توانند در کنترل و جلوگیری از فساد اداری موثر باشند.
برای تحلیل روابط بین متغیرها از تکنیک‌های آماری تحلیل واریانس، تی تست، ضریب همبستگی پیرسون و برای آزمون مدل نظری تحقیق، از نرم افزار لیزرل و تکنیک رگرسیون استفاده گردید.
میزان فساد بر حسب تحصیلات کارمندان و تاهل آنها متفاوت است و بین میزان فساد و سابقه شغلی رابطه‌ای وجود ندارد.
رضایت شغلی با فساد اداری رابطه معکوس داشت.
در مجموع، ضریب تعیین مدل ۵۷/۰ به دست آمد؛ یعنی ۵۷ درصد از متغیر وابسته؛ یعنی فساد اداری توسط این مدل تبیین شده و این نشان دهنده برازش خوب مدل است.
تحقیق حاضر این پرسش را دنبال می‌کند که آیا عوامل کیفیت زندگی کاری، فردی، درون‌سازمانی، برون‌سازمانی و فرهنگی بر میزان فساد اداری اثرگذار است یا خیر.
روش نمونه‌گیری تحقیق، تصادفی ساده و حجم نمونه آن ١۰۸ نفر از کارکنان می‌باشد.
به منظور بررسی عوامل موثر بر کاهش فساد کارکنان از پرسش‌نامه و برای پاسخ‌گویی به آن از طیف نقطه‌ای لیکرت استفاده شده است.
به منظور تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها، از آزمون‏های مختلف آماری شامل: آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، آزمون ویلکاکسون، آزمون تی- استیودنت و آزمون فریدمن، استفاده شده است.
یافته‌های آزمون‌ها نشان می‌دهد که تمام عوامل مذکور در کاهش و جلوگیری از فساد کارکنان شاغل در نظام اداری موثر است.

منبع : مقاله فساد اداری

مدیریت منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی

این تحقیق به بررسی تاثیر رویکرد نوین مدیریت دانش بر فرآیند توسعه‏ی منابع انسانی پارس جنوبی می‌پردازد و از نظر نوع هدف کاربردی و از نظر اجرا توصیفی پیمایشی است.
این جامعه ١۹۹۴ نفر شامل ١۶۴۲ مرد و ۳۵۲ زن می‌باشد.
داده‏‌‌های تحقیق با استفاده از دو پرسشنامه مدیریت دانش جوزف حداد در سال( ۲۰۰۶) و پرسشنامه توسعه‏ی منابع انسانی تونکه نژاد و داوری( ١۳۸۸) جمع آوری گردید.
۹۵۵ و روایی پرسشنامه توسعه‏ی منابع انسانی ۰.
پایایی پرسشنامه‏‌‌های تحقیق نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ در پرسشنامه مدیریت دانش ۰.
نتایج تحقیق نشان داد که رویکرد مدیریت دانش در همه‏ی ابعاد تاثیر بالایی بر رشد و توسعه‏ی منابع انسانی در پارس جنوبی دارد.
همچنین نتایج آزمون T نشان داد که بنابراین بین دیدگاه کارکنان زن و مرد در مورد تاثیر رویکرد نوین مدیریت دانش بر فرآیند توسعه‏ی منابع انسانی پارس جنوبی در( استقرار دانش، تثبیت دانش) تفاوت معناداری وجود دارد، ولی در بین دیدگاه آنان در متغیرهای خلق دانش و تسهیم دانش تفاوت معناداری وجود ندارد و نتایج آزمون فریدمن حاکی از آن است که بین میانگین رتبه‏ی متغیرهای پژوهش تفاوت معناداری وجود دارد.
بدین منظور رویکرد تحلیل مفهومی، ارایه شده توسط سودابی( ۲۰١۰ )، مبنای پژوهش قرار گرفت.
تحلیل و نمایش انسجام منطقی آن مفهوم و نحوه به کارگیری آن در چارچوب‏‌‌های نظری مرتبط.
مدیریت منابع انسانی بخشی از قلمرو مدیریت است و شامل طرح­ریزی، سازماندهی، نظارت و کنترل و عملیات استخدامی، بهینه سازی و نگهداری و بکارگماری صحیح منابع انسانی، جهت دستیابی به اهداف کارکنان، سازمان و جامعه است.
نظام مدیریت کارکنان، اخیرا با ظهور مدیریت استراتژیک منابع انسانی در ادبیات سازمان و مدیریت، دست خوش تحولات مستمری شده است.
حوزه مدیریت استراتژیک منابع انسانی، طی دو دهه گذشته، هم در ادبیات آکادمیک و هم در فعالیت‌های مدیریتی، سلطه قابل توجهی را از آن خود نموده است( Becker & Huselid, ۲۰۰۶, p.۸۹۸) . در این مقاله، پیرامون مدیریت منابع انسانی و ظهور مدیریت استراتژیک منابع انسانی، به عنوان یک تغییر پارادیم و سیر تحول آن، به بحث و بررسی می‌پردازیم و در ادامه، برخی از مدل‌های جامع مرتبط با مدیریت استراتژیک منابع انسانی ارایه و تشریح می‌گردد .

منبع : مقاله مدیریت منابع انسانی